Тема: «Мотиваційні
«фішки» на уроках у початкових класах для успішного навчання , створення
безпечних умов для фізичного, психоемоційного розвитку дітей, формування загальнолюдських цінностей»
ПІБ вчителя: Рекотова
Олена Сергіївна
посада,
категорія, звання: вчитель
початкових класів першої категорії
Запорізька
гімназія № 8 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бірюкова Ірина
Валентинівна
Адреса школи: 69104, м. Запоріжжя, вул. Європейська 14а, телефон: 7698026, електронна адреса: gymnasium8.zp@gmail.com, сайт: http://school8.zp.ua/.
ЗМІСТ
1. Анотація досвіду…………………………………………………….2
2. Досвід…………………………………………………………………5
-
Мотивація та
класифікація її рівнів…....………….............5
-
Робота з учнями
над вивченням та аналізом цікавих фактів з біографій відомих людей ………………………….6
-
Застосування ранкових
зустрічей…………………………..7
-
Адвент-календар та
його мотиваційна властивість………18
3. Висновки……………………………………………………………...22
4. Список використаних джерел………………………………………22
5. Додаток . Відео з одним із завдань адвент -календаря………..
Провідна педагогічна
ідея досвіду:
полягає в необхідності організації навчально-виховної роботи таким чином, щоб вона сприяла розвиткові навичок
спілкування, емпатії, активному слуханню
однолітків, навчанню дітей розуміти думки інших людей, робити вибір,
залагоджувати конфлікти, співпрацювати, утримуватися від критики.
Обґрунтування
актуальності та перспективності досвіду: Актуальність
даного проекту зумовлена стрімкими змінами та розвитку
соціально-економічної ситуації у світі. В цілому якісно змінюються вимоги, що
пред'являються суспільством до особистості. Від людини потрібен високий рівень самостійності,
розвинене продуктивне мислення і сформованість ключових
компетентностей: поліфункціональності, надпредметності, міжпредметності,
багатокомпетентності, спрямування на формування критичного мислення. А зі
зміною соціальних вимог до людини змінюється зміст, методи і форми освітнього
процесу, які готують учня до дорослого
життя і трудової діяльності в сучасному соціумі.
В молодшому шкільному віці відбувається формування школяра, коли закладаються базові вміння і навички, в тому числі і комунікативні навички, інтерес та ставлення до навчального процесу. Сучасні діти молодшого шкільного віку дуже часто мають низьку мотивацію до навчальної діяльності. Саме тому правильно сформована мотивація має особливу роль – дає поштовх до постійного розвитку, віру в свої сили, відчуття приналежності, можливість мислити позитивно. За своєю сутністю ця робота має інноваційний характер: виробляє вміння шукати, компонувати і застосовувати нову інформацію , розвиває критичне мислення і прагнення до творчості та саморозвитку; вчить діяти і приймати рішення, самостійно чи в складі команди, та розв’язувати конфлікти; формує бажання і здатність самостійно вчитися та прагнення з радістю ходити до школи.
Отже, можна зазначити, що постійне залучення цікавих мотиваційних методів та прийомів компетентнісного, інтегрованого навчання, навчання через дослідження, роботу в групі та соціалізацію допомагає учням з різними здібностями і задатками відкрити свої таланти, досягти своєї мети, довести свою унікальність, задати емоційний тон для успішного навчання.
В молодшому шкільному віці відбувається формування школяра, коли закладаються базові вміння і навички, в тому числі і комунікативні навички, інтерес та ставлення до навчального процесу. Сучасні діти молодшого шкільного віку дуже часто мають низьку мотивацію до навчальної діяльності. Саме тому правильно сформована мотивація має особливу роль – дає поштовх до постійного розвитку, віру в свої сили, відчуття приналежності, можливість мислити позитивно. За своєю сутністю ця робота має інноваційний характер: виробляє вміння шукати, компонувати і застосовувати нову інформацію , розвиває критичне мислення і прагнення до творчості та саморозвитку; вчить діяти і приймати рішення, самостійно чи в складі команди, та розв’язувати конфлікти; формує бажання і здатність самостійно вчитися та прагнення з радістю ходити до школи.
Отже, можна зазначити, що постійне залучення цікавих мотиваційних методів та прийомів компетентнісного, інтегрованого навчання, навчання через дослідження, роботу в групі та соціалізацію допомагає учням з різними здібностями і задатками відкрити свої таланти, досягти своєї мети, довести свою унікальність, задати емоційний тон для успішного навчання.
Науково-теоретична
база досвіду:
- Закон України про освіту від 05.09.2017;
- опрацювання публікацій педагогів – практиків (Я.А.
Коменський, І.Г. Песталоцці, К.Д. Ушинський, С.Лисенкова,
В.Шаталов).
Стисла анотація
досвіду:
Робота створена з урахуванням сучасних підходів у здійсненні освітнього
процесу, в якому одне з провідних місць належить виробленню стійкої позитивної
мотивації до навчання, формуванню творчої особистості, самостійної,
самодостатньої, здатної до саморозвитку й самовдосконалення особистості. На
різних етапах уроку я впроваджую завдання, вправи, ігри за
сучасними педагогічними технологіями, які дозволяють на компетентнісному рівні
послідовно, цікаво й ефективно будувати роботу на уроках впродовж дня.
Матеріали
досвіду дозволяють успішно адаптувати
дитину в шкільному середовищі, формувати основні групи загальних та спеціальних компетентностей
з урахуванням індивідуальних особливостей учнів як особистостей, що перебувають
у постійному розвитку, підтримувати стійкий мотиваційний інтерес до здобуття
знань, розвивати самостійність і творчість школярів, організовувати ефективну
пізнавальну діяльність в доурочний час
та інтегровано під час уроків.
Результативність впровадження досвіду: система роботи з означеної теми суттєво впливає на формування ключових компетентностей сучасного школяра , дає успішні результати навчання учнів та
створення дружного колективу.
Репрезентація досвіду: методичне об'єднання
вчителів початкових класів, на класному сайті.
Посилання
на матеріал:
http://blogzp1a.blogspot.com/Успіх кожного з нас залежить не лише від здібностей, знань та вмінь, а й від мотивації, від прагнень самостверджуватися, досягати високих результатів. Адже чим вищий рівень мотивації, чим більше чинників спонукають дитину до діяльності, тим суттєвіших результатів вона може досягти.
Вчитель прагне, щоб його учні добре
навчалися, з інтересом та бажанням ходили до школи. У цьому зацікавлені
і батьки учнів. Але у сучасних школярів, які надзвичайно швидко використовують
інформаційні технології і часто
надмірно, провідним є кліпове мислення.
Тому часом і вчителям, і батькам доводиться з жалем констатувати: “не бажає
вчитися”, “міг би добре займатися, але не хоче”. У цих випадках ми
зустрічаємося з тим, що в учня не сформувалися потреби в знаннях, немає
інтересу до навчання. Відсутня мотивація.
Мотивація – один із найважливіших факторів поряд із
здібностями, знаннями, навичками, який забезпечує успіх у діяльності. Це
сукупність спонукальних чинників, які викликають активність в організмі і
визначають його спрямованість.
Науковці виділяють п’ять рівнів навчальної мотивації [1]:
Перший рівень – високий рівень шкільної мотивації, навчальної активності. У таких дітей
є пізнавальний мотив, прагнення найбільш успішно виконувати всі запропоновані
шкільні вимоги. Учні чітко випливають усім указівкам учителя, сумлінні і
відповідальні, сильно переживають, якщо одержують незадовільні оцінки.
Другий рівень – гарна шкільна мотивація. Учні успішно справляються з навчальною
діяльністю. Подібний рівень мотивації є середньою нормою.
Третій рівень – позитивне відношення до школи, але школа приваблює таких дітей
позанавчальною діяльністю. Такі діти досить сприятливо почувають себе в школі,
щоб спілкуватися з друзями, із учителями. Їм подобатися відчувати себе учнями,
мати гарний портфель, ручки, пенал, зошити. Пізнавальні мотиви в таких дітей
сформовані в меншій мірі, і навчальний процес їх мало приваблює.
Четвертий рівень – низька шкільна мотивація. Ці діти відвідують школу неохоче, воліють
пропускати заняття. На уроках часто займаються сторонніми справами, іграми.
Мають проблеми в навчальній діяльності. Знаходяться в серйозній адаптації до
школи.
П’ятий рівень – негативне відношення до школи, шкільна дезадаптація. Такі діти мають
труднощі у навчанні: вони не справляються з навчальною діяльністю.
Серед причин спаду мотивації молодших школярів до навчальної діяльності
слід відзначити наступні:
-
особиста
значимість предмета;
-
розумовий
розвиток учня;
-
продуктивність
навчальної діяльності;
-
нерозуміння
мети навчання;
-
страх перед
школою [2].
Тому, готуючись до уроку, учитель повинен окреслити основні напрями роботи
з формування мотивації відповідно до віку дітей.
Під час організації навчально-виховного процесу я використовую різноманітні
методи, прийоми, форми роботи, які розвивають позитивну мотивацію до навчання.
Починаючи
урок, велику увагу приділяю саме етапу мотивації навчальної діяльності,
намагаюся сфокусувати увагу учнів на
проблемі й викликати інтерес до теми уроку. На цьому етапі використовую
прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування,
інтерес до змісту знань та процесу їх отримання. У даній роботі я хочу поділитись власними мотиваційними «фішками» на уроках у початкових
класах для успішного навчання , створення безпечних умов для фізичного, психоемоційного розвитку
дітей, формування
загальнолюдських цінностей:
1.З учнями
класу, а зараз це третьокласники, я запровадила роботу над вивченням та
аналізом цікавих фактів з біографій відомих людей. Вчителі давно
використовують для зацікавлення прихід різноманітних умовних гостей: звірів, героїв казок чи мультфільмів.
Мені ж спала на думку ідея проаналізувати з учнями вчинки історичних особистостей на різних
уроках, пов’язуючи їх з певними темами, що вивчаємо. Ми уявно переміщуємося в різні часи, даємо оцінку подіям та
досягненням відомим історії людям. Адже зазвичай дітям не надто подобається
вчитися, щось зубрити. Але вони люблять
поринати у світ пригод із новими героями, співпереживати з ними й долати
перешкоди. Для моїх учнів це стало одним з найкращих способів познайомитися з
історією, наукою, досягненнями людства та світовими відкриттями. На прикладі
відомих особистостей та відомих вчених ми розуміємо, що визначний успіх не приходить сам по собі,
він підвладний тим, хто багато та плідно працює або навчається. З молодшого
шкільного віку така робота вчить, що не
варто кожну невдачу розцінювати як
провал, адже будь-яка невдала спроба – це ще один крок, який наближає до мрії.
Мотивація в дії! Тут була і пошукова робота, і створення проблемних ситуацій ,
і вирішення їх з однокласниками.
За час такої
роботи, яку вплітали в зміст уроків, ми мали змогу познайомитись з цікавими
життєвими фактами Одрі Хепберн, Маргарет Тетчер, Чарлі Чапліна, Блеза Паскаля,
Ніколи Тесли, Леонардо да Вінчі, Альберта Енштейна, Коко Шанель, Стіва Джобса,
Вільяма Шекспіра, Марії Кюрі та Валерія
Лобановського, які вчать постійно навчатися, вірити в свої мрії та йти до мети.
« Все в наших
руках, саме тому не можна їх опускати» - говорила Коко Шанель, чим вчить учнів завжди
вірити у власні сили.
«Гравець, який
вважає , що може все, - втрачений для футболу» - твердив Валерій Лобановський,
чим вчив нас, що не має меж
досконалості.
2. Активно використовую у своїй роботі ранкові
зустрічі, метою яких є виховання соціально активної
особистості, яка здатна до максимального розкриття та реалізації власної
індивідуальності, закладених природою здібностей та нахилів, особистості, яка
готова до свідомого вибору, до творчості та самовдосконалення.
Щоденні ранкові
зустрічі спрямовані на:
·
формування певних моральних якостей,
потрібних особистості у спілкуванні;
·
створення спільноти;
·
створення гарного настрою та позитивного
ставлення до навчання;
·
розвиток розумових і творчих здібностей;
·
пізнання дитиною
власного «Я», власних творчих можливостей;
·
створення гуманного, розвиваючого
середовища життєдіяльності дитини;
·
задоволення різноманітних потреб та
інтересів учнів;
·
створення умов для співтворчості,
співпраці та взаємоповаги;
·
збереження і зміцнення фізичного та
психічного здоров’я дітей.
·
єднання дитячого і батьківського
колективу.
Ранкові зустрічі мають наступну структуру:
1.Привітання –
щоденний «ритуал», що адресується кожній дитині по черзі з повагою та
усвідомленням своєї важливості в класі
та для створення доброзичливого настрою. Це важливий елемент ставлення
один до одного. Поступово учні починають
розуміти, що їхня роль надзичайно важлива і вона активна та кожен з них має вплив на прийняття
та передачу послання.
Я щодня намагаюся використовувати різноманітні веселі та приємні
форми привітання, які поважають і підтримують учнів - музичні, жартівливі, спрямовані на розкриття
позитивного емоційного інтелекту.
2.Групові заняття – заняття спрямовані
на об’єднання групи, де кожен її член
приєднується до спільних розваг – танцює, співає, грається в ігри, бере
участь у різних приємних та креативних завданнях. Такі заняття заохочують розвиток виразного
мовлення, дають змогу забезпечити соціальний
і фізичний розвиток, а також створюють можливості вчитись на помилках,
проявляти наполегливість для досягнення певної спільної мети. Плануючи групові
заняття, планую різноманітні завдання, що передбачают дії в русі, активізацію
та використання мовлення, цікаві експеременти, використання музики, пісень.
3. Щоденні новини та обмін
інформацією – спочатку йде
лаконічна, проста та чітка інформація, яку візуалізую ще в переддень до
ранкової зустрічі у вигляді яскравих записів. Або , навпаки, «приховую» ці
новини і діти повинні самостійно їх
знайти у вигляді квестів та ребусів. Намагаюсь частину відповідальності за
створення новин вже у молодшому шкільному віці покласти на дітей і учням це
дуже подобається, ажде вони відчувають себе дуже потрібними саме тут і зараз.
Потім діти коментують свої власні ідеї,
стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них питаннями,
набувають навичок вільно висловлюватись
перед іншими людьми.
4.Колективне заняття – останній
етап ранкової зустрічі, який створює відчуття спільноти, готує дітей до плідної роботи впродовж дня.
Важливу роль у підготовці та проведенні
ранкових зустрічей відіграють батьки, тому я
організовую дні відкритих дверей,
неформальні зустрічі, інформаційне вайбер-листування, батьківські збори для кращого ознайомлення батьків з цим видом роботи та розуміння
важливості розвитку соціальних
навичок. Батьки мають змогу побачити не лише як працює під час ранкової
зустрічі їх дитина, а я взагалі відчути себе на місці своїх дітей, працюючи та
граючи разом. А діти тоді постійно відчувають єдність школи та домівки.
Наприклад, ранкова зустріч в нашому класі може починатися з того, що дітям
треба відгати і знайти на дошці саме
свій подарунок - чоловічка,із
«закодованою» на ньому інформацією ,
відомою тільки їх батькам. Цих чоловічків для моїх учнів власноруч виготовляють напередодні ранкової зустрічі в класі мами чи тата.
Чи ранкову зустріч може з екрану в класі
теплим вітальним словом розпочинати бабуся або дідусь когось із учнів. Або ми можемо потрапити
в «капсулу часу» та побачити презентацію
з фотографій , якими ж були наші шановні батьки у школі в першому класі. Така
робота зацікавлює і мотивує до співпраці , і дітей, і батьків.
Пропоную Вашій
увазі цикл ранкових зустрічей з власного досвіду на тему «У світі професій»,
які сприяють формуванню ключових компетентностей, дають уявлення про зміст і
значення праці людей різних професій, про професії батьків, значення їхньої
праці для інших людей, вчать аналізувати, узагальнювати, мислити творчо та
креативно.
Ранкові зустрічі «У СВІТІ
ПРОФЕСІЙ».
З у с т р і ч 1. «Професії ЛЮДИНА -
ЛЮДИНА»
О б л а д н а н н я: весела музика, світлофор-настрій , прищепки з
іменами учнів класу , яскравий напис-анаграма, костюми працівників різних
професій, завдання на аркушах для колективної роботи, «пігулки» дружби.
Хід зустрічі:
1. Привітання.
1. Учні під веселу музику
утворюють два кола, які рухаються за
руки в протилежних напрямках.Коли музика зупиняється кожен учень із зовнішнього
та внутрішнього кола об'єднуються між собою в пару. Після виконання кожного
нового завдання учасники знову рухаються у своїх колах. Таким чином під час
зупинки учасники пар щоразу змінюються. Партнерам пропонується привітатись один
з одним.
– Якби ви були деревами, як би ви привітались?
(Учасники рухами демонструють привітання).
– Якби ви були зірками, як би ви привіталися?
– Якби ви були машинами…
– Якби ви були хвилями…
– Якби ви були рибками…
– Якби ви були грибочками
2.Операція «Комплімент».
- Передай свою посмішку сусідові та скажи йому комплімент.
2. Групове заняття.
1.Пісня з рухами «Права рука розгойдує
хмаринку».
2.Показ настрою «Долонька успіху»
- Покажіть свою праву долоньку. Стисніть
мізинчик ті, кого сьогодні зранку поцілувала мама чи тато. Стисніть ще один
пальчик ті з вас, хто сьогодні умився та почистив зуби. Стисніть третій пальчик
ті, у кого гарна зачіска. Стисніть вказівний пальчик ті, хто побачив сьогодні
своїх друзів. Покажіть, що у вас вийшло. Лайк)))
3. - Візьміть прищепочку з вашим іменем та повісьте її на ту частинку світлофора, яка відповідає вашому настрою.
3. - Візьміть прищепочку з вашим іменем та повісьте її на ту частинку світлофора, яка відповідає вашому настрою.
-А в кого поганий настрій? Чому? Що порадите
для гарного настрою?(відповіді дітей: зробити зарядку, вмитися, посміхнутися в
дзеркало, згадати жарт тощо.)
3.
Обмін інформацією
- Ви добре знаєте що кожна людина повинна працювати. Праця була, є, і буде
основою життя людей на землі. Щоб стати хорошим спеціалістом, треба багато
знати і вміти. Сьогодні ви учні. Навчання – теж праця. Тож давайте налаштуємось
на гарну працю у колі друзів.
1.Розгадування речення-анаграми «У ТІСВІ
ФЕСПРОІЙ» (у світі професій)
2.Відгадування загадок від підготовлених
учнів:
Він закони добре знає,
Помилку відраз впізнає,
Будь-який важливий лист
Враз напише вам … (ЮРИСТ)
Помилку відраз впізнає,
Будь-який важливий лист
Враз напише вам … (ЮРИСТ)
У кафе чи ресторані
Допоможе пану й пані,
Страв обрати варіант
Пособить ..(ОФІЦІАНТ)
Допоможе пану й пані,
Страв обрати варіант
Пособить ..(ОФІЦІАНТ)
Вміє справно рахувати
І товар пропонувати.
Зошит, книгу, олівець
Видає нам …(ПРОДАВЕЦЬ)
І товар пропонувати.
Зошит, книгу, олівець
Видає нам …(ПРОДАВЕЦЬ)
Хто
людей з біди рятує
І хвороби всі лікує -
Призначає процедури
І таблетки, і мікстури? (ЛІКАР )
І хвороби всі лікує -
Призначає процедури
І таблетки, і мікстури? (ЛІКАР )
3.Висловлення думок дітей
про дані професії.
4. Гра «Покажи професію».
4. Колективна робота.
1. Діти об’єднуються у групи по 3 -4 учні і отримують аркуш з
предметами, на якому треба закреслити всі ті, якими не користується в своїй
роботі працівник певної професії.
2. Діти стають у коло, беруться за руки. Кілька підготовлених учнів читає
вірш, а інші, рухаючись по колу, повторюють його рядок за рядком.
Чим пахнуть ремесла
Мають ремесла свої аромати:
Тістом в пекарні пахне, малята.
Мимо столярні пройдете зрана –
Гостро запахне стружка духмяна.
Лаком і фарбою пахне маляр,
Цеглою – муляр, замазкою – скляр.
Пахне кондитер мускатами, тминами.
Лікар – аптекою і вітамінами.
Морем і рибою пахне рибак…
Тільки неробство не пахне ніяк.
Джанні Родарі
3.«Пігулка ДРУЖБИ»
- Пропоную кожному з вас відчути себе лікарем і написати побажання на
паперовій пігулці та подарувати її своєму сусідові за партою.
З у с т р і ч 2. «Професії ЛЮДИНА -
ТЕХНІКА»
О б л а д н а н н я: спокійна музика, зображення паперових
ляльок та обладнання для створення їм одягу,
костюми працівників різних професій
Хід зустрічі:
1.Привітання.
1.Діти, сидячи або стоячи, утворюють коло. Кожен по черзі говорить
одну фразу, яка починається так: Привітайте мене плеском у долоні
ті, хто,
наприклад:
– цього літа був на морі;
– має карі очі;
– вміє добре плавати;
– швидко бігає;
– вміє лазити по деревах;
– у кого зараз гарний настрій і т. д.
2.Учні стають один за одним і виконують на спинці сусіда попереду
легенькі масажні рухи піж жваву музику.
3.-Уявіть у своїх руках прекрасну квітку, вдихніть її аромат,
передайте цю квіточку по черзі та скажіть сусідові щось приємне.
4.Гра «Привітай сусіда». –Давайте спробуємо привітати сусіда різними способами: жестом пальчика, рукою, головою, ліктем,
коліном, ногою.
2. Групове
заняття. Колективна вірш-руханка під спокійну музику.
Поки ти їв і
спав, і ріс,
Поки
малий ще був на зріст,
Мабуть,
вже тисячі людей
Подбали
про життя твоє.
Аби ти
добре ріс,
Аби ти
добре їв,
Щоб ти
спокійно спав
І в
різні ігри грав.
Ти став
здоровий, молодець,
Сміливим
та умілим,
А чим
порадуєш людей,
Яким
хорошим ділом?
3.
Обмін інформацією
1.Відгадування загадок від підготовлених
учнів:
Твій одяг вийде — мов картинка:
Все по тобі — рукав і спинка.
Тож на примірці — так годиться —
Стій рівно і не смій крутиться. (ШВАЧКА)
Все по тобі — рукав і спинка.
Тож на примірці — так годиться —
Стій рівно і не смій крутиться. (ШВАЧКА)
Тисне вчасно гальма й
газ,
Відвезе усюди нас.
Для доріг він хлопець свій!
За кермом сидить …(ВОДІЙ)
2.Висловлення думок дітей про дані професії та перегляд ілюстрацій.
Відвезе усюди нас.
Для доріг він хлопець свій!
За кермом сидить …(ВОДІЙ)
2.Висловлення думок дітей про дані професії та перегляд ілюстрацій.
4. Колективна робота.
1. Рухлива гра «Водій їде
до…» . Учні уявляють себе водіями та крутячи уявне кермо хаотично спокійно
пересуваються по кімнаті. Один учень – регулювальник руху. Після того, як
свисне у свисток , він оголошує різні команди:
- під’їхати до зеленого;
- під’їхати до дерев’яного;
- об’єднатись по 3 водія; тощо.
2. Операція «Найкрутіший стиліст».
- Пропоную вам відчути себе стилістами.
Візьміть на столах зображення паперових ляльок та обладнання для створення їм
чудового одягу. «Одягніть» ляльку на власний смак і нехай вона буде вашим
талісманом та сприяє чудовій роботі на всіх уроках.
З у с т р і ч 3. «Професії ЛЮДИНА -
ПРИРОДА»
О б л а д н а н н я: квіточка, жвава музика, капелюх, дитячі костюми
працівників різних професій, скринька, зображення торту успіху та матеріали для
його прикрас.
Хід зустрічі:
1.Привітання.
1. Привітання "Квіточка". Діти стають у коло, і кожен
представляє себе, продовжуючи
фразу: "Мені весело, коли…". Потім
передає квітку іншому учаснику.
Останній говорить вчитель :
Зараз я відчуваю легеньке хвилювання, тому що в нас сьогодні дуже багато
цікавих справ. Але мене зігріває те, що я поруч із вами. А разом, нашою дружною
шкільною родиною ми зможемо зробити багато цікавого та корисного. Тому щиро
всім кажу: "Доброго ранку!". Клас відповідає: "Доброго
здоров'я!"
2. Групове заняття.1. Діти
рухаються під жваву музику по колу пережаючи один одному «Капелюх очікувань». Коли музика стихає – дитина в цьому капелюсі
висловлює свої припущення та сподівання стосовно сьогоднішнього навчального
дня.
2. Гра «Загадкова скринька»Діти передають її по колу не
забуваючи про правила передачі:
1 Скриньку не можна відкривати.
2. Її можна трусити.
3. Кожен може поставити одне запитання про об'єкт усередині.
Скринька передається доти, доки хтось не відповість, що там лежить.
3. Обмін інформацією
1.Відгадування загадок від підготовлених
учнів:
Корисні
копалини мрію шукати,
Для цього
потрібно ким мені стати?
Я влітку
вивчаю, коли я в селі,
Властивості,
склад і будову Землі.
(ГЕОЛОГ)
Він, як лікар
Айболить,
Знає що і де болить,
Кличуть фермер і свинар,
- Порятуй, …(ВЕТЕРИНАР).
Знає що і де болить,
Кличуть фермер і свинар,
- Порятуй, …(ВЕТЕРИНАР).
Там де він,чудові
пахощі,
На дітей чекають ласощі:
Шоколадки і цукерки із начинками,
Тістечка із кремом і родзинками.(КОНДИТЕР)
На дітей чекають ласощі:
Шоколадки і цукерки із начинками,
Тістечка із кремом і родзинками.(КОНДИТЕР)
Він навчить твого
собаку
Як прогнати розбишаку,
Не страшний вже буде ворог,
Коли учить пса ..(КІНОЛОГ).
Як прогнати розбишаку,
Не страшний вже буде ворог,
Коли учить пса ..(КІНОЛОГ).
2.Висловлення думок дітей
про дані професії та перегляд ілюстрацій.
4. Колективна робота.
1. Презентації дітей своїх малюнків на
тему «Чарівний будиночок кондитера».
2. Виготовлення прикрас-побажань для тортика успіху.
- Діти, подивіться який великий у нас тортик успіху. Давайте прикрасимо його тістечками-побажаннями з кольорового паперу!(Діти по черзі прикріплюють на тортик стікер-прикрасу, бажаючи щось своєму класу.)
З у с т р і ч 4. «Професії ЛЮДИНА –
ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ»
О б л а д н а н н я: мікрофон, торбинка з набором певних
предметів, які щодня використовують люди різних професій, дитячі костюми працівників різних професій, гімнастичні палички,
тантамареска «Сніговик» та стікери.
Хід зустрічі:
1.Привітання.
1.
–Передаючи мікрофон однокласнику, скажи про нього кілька речень його презетації
так, ніби це робить письменник, ведучий чи співак.
2. Групове
заняття.
1.«Створи речення»
Кладу у
торбинку набір певних предметів, які щодня використовують люди
різних професій. Наприклад, гребінці, фарби, ножиці, посуд, папір тощо.
Передаючи торбинку по колу, пропоную дітям
по черзі витягувати з неї один предмет. Діти мусять придумати речення про
предмет та її господаря.
центрі грамоти
впродовж дня.
2. «Труднощі зі гімнастичною палицею»
Діти повинні
мати гімнастичні палички. Готую таймер для підрахунку часу. Кожна дитина підраховує
кількість своїх швидких переступань через палицю, обхопивши її руками з обох
боків. Коли час закінчується – діти по черзі називають свій результат.
3. Вивчення
скоромовки про професії.
Степан до мистецтва здавна має
хист,
Він скульптор
славетний, співак, танцюрист.
Учні обговорюють
зміст скоромовки, називають усі професії, що згадуються у ній, та роблять
висновок , що всі вони стосуються мистецтва.
3. Обмін інформацією
1.Відгадування загадок від підготовлених
учнів:
Він чудові
картини малює,
В музеї
милуюсь пейзажами я,
Там рідна
природа, річки і долини,
Лани золоті,
Україна моя! (ХУДОЖНИК)
У театрі грає ролі:
Нині- вчителя у школі,
Завтра буде інша роль-
То бідняк він, то король.(АКТОР)
Нині- вчителя у школі,
Завтра буде інша роль-
То бідняк він, то король.(АКТОР)
Треба знати, що без
плану
Не збудуєте й майдану,
Точно вирахує вектор
Геніальний …(АРХІТЕКТОР)
Не збудуєте й майдану,
Точно вирахує вектор
Геніальний …(АРХІТЕКТОР)
Золоті у нього руки:
Робить зачіски й перуки,
Підстриже і пофарбує,
Гарний настрій подарує.(ПЕРУКАР)
2.Висловлення думок дітей про дані професії та перегляд ілюстрацій.
Робить зачіски й перуки,
Підстриже і пофарбує,
Гарний настрій подарує.(ПЕРУКАР)
2.Висловлення думок дітей про дані професії та перегляд ілюстрацій.
3. Для створення новорічного настрою в класі успішний
мотиваційний ефект мала робота над адвент-календарем. З його допомогою ми
не тільки наочно бачили, скільки днів залишилося до Нового року, а й щодня
виконували цікаві навчальні завдання із залученням дидактичних ігор: «Мовний
футбол», «Відстрочена загадка», «Інтелектуальна розминка», «Доміно», «Діалог
з…», «Я – вчитель», «Хто більше», «Коментатор» та методів «Прес», займи позицію, зміни позицію,
дискусія, проектування.
Зразки
завдань для адвент-календаря:
1„Незакінчене речення”
1„Незакінчене речення”
Зміст вправи в тому, щоб продовжити речення. В
залежності від цілей обирається речення і по колу всі учасники продовжують
його. Варіанти речень:
„Я (назвати себе) зараз відчуваю себе як …” (якщо
завдання зрозуміти емоційний настрій учнів)
„ Сьогодні я очікую від уроку…” (діти можуть
говорити про свої емоції чи про навчальні очікування)
„Сьогодні я хочу навчитися …” (навчальні цілі
уроку у розумінні дітей)
2.Рефреймінг. Продовжіть думку: «За вікном холодно,
зате …».
Рефреймінг (у
перекладі з англійської) – «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під
іншим кутом зору. Слова – це не тільки оболонка наших думок, вони визначають
наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. За допомогою
рефреймінгу можна знайти нове розв’язання проблеми, побачити позитивне навіть у
найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами,
розвивати впевненість у собі. Тому це добра допомога дітям з невисоким рівнем
мотивації до навчання. Рефреймінг мож на використовувати і на етапі рефлексії.
3.Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань».
Побажайте одне одному (ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на
сьогоднішньому уроці.
4.Прийом «Прогноз погоди». Визначте своє емоційне
налаштування на урок у гра дусах від 0° С до 12° С. Наприкінці уроку
відзначте, чи змінився ваш емоційний стан
5.Вправа «Спіймай мій настрій». Робота в парах. Усміхніться,
«зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові.
«Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
Починаючи урок, велику увагу приділяю саме етапу
мотивації навчальної діяльності, стараюся сфокусувати увагу учнів на проблемі й
викликати інтерес до теми уроку. На цьому етапі використовую прийоми, що
створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, інтерес до змісту
знань та процесу їх отримання.
6. Вивчення антонімів.
Куций хвіст і довгі ноги,
Уночі і вдень – тривоги.
Миру й спокою не знаю,
Всіх боюся й утікаю. (заєць)
Учні відгадують загадку, вчитель підкреслює крейдою
різних кольорів пари слів (куций – довгий, уночі – вдень, тривоги – спокою).
«Мозковий штурм»
- Чому
саме ці слова об’ єднано в пари?
- Що
можна сказати про їх значення?
- До
якої частини мови вони належать?
Таким чином учні самі формулюють правило про антоніми,
а потім звіряють його із написаним у підручнику.
Проблемні ситуації найчастіше застосовую на етапі актуалізації
знань, оскільки такі завдання мотивують навчальну діяльність учнів, активізують
їхній пізнавальний інтерес.
7.Гра «Я – лінгвіст». Поясніть значення поданих фразеологічних зворотів. Складіть з ними
речення.
8. На уроках математики ми вирішуємо завдання з днів-торбинок адвент-календаря, де
кожному учню треба розв’язати приклад чи рівняння, отримати відповідну до
відповіді букву, з яких потім скласти фразу з речення або кількох речень всім
класом. Така робота не займає багато часу, але чудово активізує роботу кожного
учня на уроці.
9.Фантастична добавка – вчитель
доповнює реальну ситуацію елементами фантастики: перенести реального або
літературного героя в часі.
10.Відстрочена
загадка – на початку уроку вчитель
дає загадку або маловідомий дивний факт, відгадку на яку можна дізнатися
на уроці під час роботи над новим матеріалом.
11.Картинна
галерея – учитель вивішує на дошці
4 – 5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття або явища.
Об’єднавшись у групи, учні через деякий час називають ознаки поняття, що
зображені на картинах. Після завершення роботи у групах
називається одна ознака, яка записується на дошці.
12.Доміно
– учням пропонують 16 незакінчених фраз. Самі закінчення
написані на інших аркушах. Учням необхідно підібрати правильні
закінчення до цих фраз.
Література:
1.
Маркова
А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. – М., 1990. –
212 с.
2. Матюхина М. В. Мотивация учения младших школьником.
– М.: Просвещение, 1984. – 198 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий